Välkommen

Orkar du, så varsågod o läs :)

fredag, april 22

Haparanda

Igår bestämde jag o flickorna att vi sku fara till Haparanda o kolla läget.
IKEA va väl främst målen med hela resan, men jag hänger med vart vi än far :D Road trip e allti kul!

05:30 kom alarmet på. Bara att stiga upp och göra sig klar för "take off".
Två glada men trötta flickor sitter i en tom fulltankad bil o väntar på att få ge sig av mot Svea Rike. Now we're complete!

Kl. 10:30 stannar vi vid Tornio ABC och äter glass. Väldigt omotiverande, eftersom vi egentligen alla borde ha ätit lunch eller åtminstone en smörgås. Gott var det iaf! Vidare till Happis.
När vi kommer fram, har endast några butiker öppet, så vi börjar med ICA Maxi. Där blev det absolut handlat mest. Man va på hugget att börja shoppa, och dealen var att kundkorgen skulle vara full innan vi lämnar butiken. Så blev det! vi betalar med ett fake leende på läpparna och börjar lassa av allt i bakluckan.

Now as u might remember...
För en månad sen blev min väska stulen, med allt viktigt i den.
Ever sice, har ja fått vett nog att aldrig lämna en väska i en bil som syns. Beslutade mig därför för att sätta väskan i bakluckan och bara ta den fram incase of emergency.

När vi fortsatte att shoppa och sen skulle fortsätta att packa våra saker i bakluckan, gick något väldigt snett.
As u all know... och det är nån som kan klåpa sig riktigt ordentligt, så är det jag.
Av nån konsti anledning råkade jag öppna bakluckan för tidigt och detta ledde till att den inte gick att öppna efteråt. Vi hade alltså ingen möjlighet att fortsätta packa sakerna där, och min vänska.. ja ni kan ju tänka er hur det blev med den.

Visst, jag lärde mig en valuable lesson - Göm väskan i bakluckan ifall du inte vill ha med dig den. MEN se till att du sedan inte låser bakluckan för bra.
Med andra ord - Det är meningen att jag inte alls ska äga nån väska över huvud taget.
Som tur, hade jag allt ja behövde i min jackficka. Kortbehållaren och telefonen.
Inget att oroa sig för.
Nåja. Efter att ha lärt mig ännu en läxa, bar det av mot IKEA.

Visst hittade vi det ena och det andra.. men hur mkt av det som jag köpte, behöver jag egentligen?
Det återstå att se.
Vid IKEA stannade vi såklart på lunch, där dom serverade riktigt god mat, billigt!
God sällskap, god mat, god humor? Sja... Det gick väl lite över styr, eller snarare.. under styr?
Jag hade iaf svårt att hålla maten i munnen, eftersom tröttheten hade tagit över. Det var svårt att hålla sig från skratt, för de mest omotiverade kommentarerna.
Visst, redan när vi kom in till IKEA, började man märka av hur lite sömn man egentligen hade fått.
Roligt, men sorglit samtidigt.

Efter IKEA gick .. ja eller körde vi vidare till de mindre butikerna.
Från djurmagasinet köpte ingen av oss någonting, men banne mig att jag ville!
Stod länge och tittade på sparvpapegojorna. Har alltid vila ha en sån! Eller åtminstone sen jag var i Seattle och fick ta hand om en sån. Joey hette han.
Papegojorna fick mig nästan att fälla tårar. De var så lugna och såg så ledsa ut i sina burar.
Det fanns 4 st sparvpapegojor och de satt två i var bur. Även om de hade en vän med sig, såg de verkligen ut att vilja därifrån. Den ena ropade nästan efter mig.
Vill ha dig Joey! (sparvpapegojan alltså)
Vänta bara.. en vacker dag kommer jag köpa honom, den kosta vad den kostar. Ska ha!

Ju fler butiker vi gick/körde till, desto tröttare blev vi ju naturligtvis.
För mig spårade det definitivt ur mer o mer.
kaffe mat och SÖMN, hade jag behövt!

Efter Haparanda bestämde vi oss för att shoppa på gränsen.
Nu hade vi förstås ingen aning om när något stängde, så det blev en hel del impuls köp för mig.
Vid H & M kom ena butiksbiträdet och sa till i omklädningsrummet att butiken stänger.
Där står jag med två tröjor, och har knappt hunnit prova ena.
Nåja, jag köpte dem båda och sprang hastigt därifrån.
Samma sak hände vid sportmagasinet. När jag höll på att prova min jacka, gick de runt o sa till att de stänger. Funderande inte så mycket på hur bra den egentligen passade. Köpte, och gick snabbt därifrån.

Till allra sist stannade vi än en gång i Tornio på en kaffe.
Vi gjorde oss kanske lite väl bekväma, eftersom klockan tickade iväg rätt så snabbt där.
Inte förrän kl. 20:30 eller nåt liknande, förstod vi att det var dags att åka hem.

Tre trötta, slitna flickor sitter i en fullsmåkkad halvfull tankad bil och väntar på att äntligen få komma hem!

Vi gick in i bl.a. följande butiker:

Ö o B (2 ggr)
Kronans Droghandel (alltså apoteket)
IKEA
ICA Maxi (2 ggr)
Candy World
Djurmagasinet
Rusta
Sporthuset
Intersport
Skopunkten

Sen på gränsen (rajalla)
Gallerian:
H & M

.. Det blev säkert flera ställen, men kommer inte ihåg alla.
Bilder laddar jag upp senare. Nu ska jag bara ta det lugnt!
Det blir nog inget påsk LAN i Vasa och ingen MC-utställning i Kokkola.
Haparanda was more than enough. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar