Välkommen

Orkar du, så varsågod o läs :)

tisdag, april 3

Jag som flitig studerande


Från tidig ålder, tyckte jag mycket om att läsa böcker. Som 8-åring började jag prenumerera på "Läslusen", som jag sedan var aktiv prenumerant av i många år. Vid 16-års åldern tror jag bestämt att jag beslöt mig för att sluta prenumerera, eftersom jag beställde böcker nästan varje månad, men läste kanske en fjärdedel (om ens de) av de böcker jag köpte. Efter att ha läst alla "Kitty" böckerna och andra detektivböcker som liten, verkade läsandet efter ett tag bli ointressant. Helt plötsligt insåg jag att det var roligare att se på film. Varför sitta och läsa en bok, när man kan se det levande på en skärm, tänkte jag. Sedan dess blev jag en filmfantast, och är än i dag. Vissa böcker rekommenderar folk att jag läser, men finns de som film eller ljudfil, så orkar jag inte ens öppna boken. För mig är väl kanske största problemet att jag tappar koncentrationen var 5:e sekund när jag läser. Mycket mera intressant att fundera över mitt dröm hus, än fokusera mig på vad det egentligen står i boken, enligt mig. Även om böckerna är intressant, har jag ändå svårt att orka sitta och läsa. För varje kapitel räknar jag sidorna jag har kvar att läsa. Man kan på sätt och vis säga att jag läser för att jag tvingar mig själv.

Men, ett litet problem uppstod när jag skulle börja studera. Jag går inte i vilken skola som helst, det är ju trots allt ett universitet. Här måste man faktiskt läsa för att klara av en kurs. Typiskt. Mitt i allt kändes alla dessa år utan att ha läst en ända bok, som slöseri med tid. Jag kunde åtminstone ha läst ett kapitel nångång under de åren jag såg på film, men nej det gjorde jag inte.

Först nu inser jag att man inte kommer så långt i studielivet, om man inte läser böcker. Sedan jag nu har börjat läsa en hel del, har jag också hittat intresset tillbaka i att läsa några böcker vid sidan om studielivet - även om jag verkligen inte har tid att läsa något annat än kursböckerna!

Här har jag en lista på undervisningsrelaterat material som jag använder just nu.

Förutom allt detta, ser jag dagligen på filmer och serier som inte har något med undervisninga att göra, även om jag alltid lär mig något nytt


Vissa böcker är rödfärgade, och detta betyder att jag håller på att läsa dem. De filmer som jag har en lista över är inte vilka filmer som helst, alla är de undervisningsfilmer, förutom egentligen en av dem. Groundhog Day är en film som läraren rekommenderade inom sociologi. Till först förstod jag nog inte vad den hade med föreläsningen att göra, eftersom jag inte var med på just den föreläsningen, utan lästa bara powerpointen. Nu efter att ha sett den, tror jag att den hade med definition av situation att göra.

Filmer


Groundhog Day handlar om en man som har stannat på en och samma dag. Nästa dag kommer aldrig. Han måste alltså "relive groundhog" dagen varje dag. Samma människor säger samma saker och han börjar så småningom lära sig att ändra sina beteenden, för att också omgivningen ska ändras. Mer än så tänker jag inte berätta om den - trailern finns på IMDB. Visst, den är inte från i går, men ändå tyckte jag väldigt mycket om den. 90-tals filmer för mig, blir aldrig dåliga.

Kinsey har jag ännu inte sett, men den ska också tydligen ha någon med sociologi att göra. Tillsammans handlar om en svensk familj som lever lite annorlunda. De är bl.a. vegetarianer, homosexuella och lever i princip som hippier. Filmen utspelas under 1975 och får en verkligen att tänka efter hur mycket som har ändrats fram till idag. Här är en bättre sammanfattning av filmen på engelska:


In 1975, in Stockholm, the housewife Elisabeth gets tired of her abusive and drunken husband Rolf, and she moves with her teenage daughter Eva and her young son Stefan to the hippie community where her brother Göran lives. Goran is a good man, who has an open relationship with his mate Lena, but does not feel comfortable with the situation. They are welcomed by the group composed of a new-lesbian Anna, her "almost gay" husband and their children; a gay; and an idealist communist. Eva becomes friend of her neighbor Fredrik, and with the new-arrivals in the commune, lives of the members change. Meanwhile, Rolf misses Elizabeth and his family, stops drinking and tries to approach to Elizabeth again. / Claudio Carvalho, Rio de Janeiro, Brazil

Prayers for Bobby är nog ändå en av de bättre filmerna jag sett på senare tid. Den handlar om en ung man som blivit uppväxt i en väldigt religiös familj. Han upptäcker att han inte är som alla andra, eftersom han tycker om andra män. Det dröjer inte länge innan hela familjen får reda på att han är homosexuell och speciellt hans mamman förbjuder detta. Hon tror inte att han är bög, utan menar att det bara är en fas han går igenom. Hon gör allt i sin makt för att få honom att bli normal igen, eftersom det i bibeln står att homosexualitet är en avskyvärdhet (abomination) och skall straffas med döden. Hon lägger all sin energi på att få honom normal igen, men iget tycks hjälpa. Bobby börjar inse att han mår bra av att umgås med andra män, och börjar bl.a. gå på gaybars utan att mamman vet om det. Det hela leder till att han bli "utvisad" ur sin familj, efter att mamman förklarat att hon inte vill ha en bög till son. Bobby lämnar sin familj och flyttar in med sin kusin. Det är en lång historia som slutar väldigt tragiskt. Allt detta leder till att han inte orkar leva längre när han inte ens är välkommen i sin egen familj, och han tar självmord. Efter Bobbys död ändrar en hel del hos familjen. Mamman börjar bland annat ifrågasätta bibelns ord och försöker förstå varför Gud bestraffat pojken på det här sättet.
Det som gör historien ännu bättre, är att den är baserad på verklighet. Rekommenderar stort!

Program/serier


The Dogwhisperer har jag nu kollat igenom de 3 första säsongerna, och jag är helt besatt! Jag har nu i flera års tid velat skaffa hund, och sedan dess börjat läsa och lära mig mera om deras natur. Cesar Millan är en av mina stora idoler. Till samma kategori med hundträning, hör också It's me or the dog, men jag tycker inte riktigt om Victorias inlärningsätt. Hon använder mycket hundgodis och "Good boy" för att få hundarna att göra som hon vill. Hennes sätt tar dessutom mer än dubbelt längre att lära ut och hon lägger en hel del pengar på vissa leksaker m.m. Dessa serier kunde jag tala i all evighet om, eftersom det intresserar mig oärhört mycket, men jag vill fatta mig kort!

Beyond scared straight är ett program jag den senaste veckan börjat kolla. Riktigt intressant det också, även om det är en reality-show. Lite överdrivet blir det ibland, men poängen kommer klart fram i varje avsnitt. Det handlar om brottsliga ungdomar så är på gränsen  till att hamna i fängelse. Deras föräldrar har bestämt att det ända som kunde få dem att börja ta ansvar, är ifall de fick sig en dos fägelsevisit. I fängelsen blir de behandlade som om de var fångar - om det är allt annat än de kunnat förvänta sig.

Just nu dock, är det ett helt annat program som intresserar mig mest - The atheist experience. Det är ett live-program i Texas som talar om religion. Programledarna är alla ateister, och tar emot samtal från folk med alla olika religioner. De försöker förklara åt folk varför de inte tror på någon Gud, de väljer fakta framför fiction och diskuterar olika problem i samhället och hur religion påverkat mot det sämre. Det är som sagt riktigt intressant att höra samtalen mellan personerna. Och bäst av allt - de är en timme långa och det finns över 700 avsnitt att se! Programmet startade redan 1997 och är fortfarande väldigt aktiv. Me like!

Böcker

Eftersom jag har sociologi som biämne, läser jag många böcker inom det ämnet. Men även böcker som har med psykologi att göra (vilket ju helt klart är mera intressant enligt mig). Makeovermani rekommenderar jag verkligen, för de som är intresserad av Dr. Phil, plastkirurgi och illusionen om det perfekta jaget. Sen Han, hon och hemmet handlar om genusroller i hemmet. Vem som har huvudansvaret och hur arbetssysslorna fördelas mellan paren.

Mer än så tänker jag inte berätta just nu, eftersom jag har sååå många böcker att läsa innan jag får ta sommarlov.

Med detta kan jag då konstatera att just nu är det religion och hundpsykologi som intresserar mig mest!



2 kommentarer:

  1. prayers for bobby lät ju intressant :D

    SvaraRadera
  2. Jo, ha va noo rittit bra! Rekommenderar verkligen! :)

    SvaraRadera