För nästan
varje kurs/seminarium jag gått hittills inom utvecklingspsykologi på
universitetet (ÅA), får jag efter en föreläsning en stark motivation att vilja
förändra världen. Att dela med mig av den information jag fått. Ofta får jag
även känslan av att detta är något alla borde ta del av, fram för allt de
personer som inte är på plats, snarare än de som är på plats och vill lära sig.
Efter dagens seminarium från kl. 9-17, känner jag att denna gång vill och bör
jag dela med mig av det vad jag lärt mig under dagen. Jag deltog i två
seminarium (båda kostade ifall man inte är t.ex. studerande). Första seminariet
handlade om något som kallas LUPPEN,
vilket är en ungdomsenkät som nu funnits i 10 år. Idén bakom den är att man vill
få reda på hur ungdomar mår och hur
delaktiga i samhället de känner sig. Det andra seminariet höll FDUV och det handlade om möjliggörande
av möten – alltså hur vi bör bemöta människor i vår omgivning, fram för allt de
med utvecklingsstörningar eller funktionshinder. Jag kan säga som så, att ifall
jag hade mer tid och ork, skulle jag gå på seminarium varje vecka – men tyvärr
hinner man inte lyssna på alla intressanta seminarier, workshoppar,
föreläsningar och presentationer. I dag är jag glad att jag valde att delta i
båda dessa – trots att jag hamnade att gå lite tidigare från Luppen för att
hinna med FDUV:s seminarium.
Jag hade inte
tänkt skriva speciellt mycket kring min dag. Detta är i stora drag det jag tog
till mig mest och tyckte var mest relevant för alla människor (inte bara för
min egen del). Det jag kommer ta upp är alltså en kort sammanfattning – så ni
kan ju tänka er hur mycket intressant jag inte tar upp här och nu (i och med
att detta sist och slutligen inte blev så kort). Ni som studerar på
universitetsnivå förstår säkert vikten av att inte plagiera, samtidigt som en
del av materialet även är konfidentiellt till viss del. Därför ska jag försöka
referera så gott jag kan, utan att slänga någon under bussen.
Kort om Luppen
En man vid namn
Matias Mäkynen började sin presentation med orden ”Yes you can” – vilket jag anser ganska långt sammanfattar det han
pratade om. Något som jag ofta påpekar är att jag endast lär mig genom mina
misstag. Han hade en punkt där det stod ”Epäonnistuminen
on lahja”. (Seminariet gick på både svenska och finska.) Om man då sedan kallar det misslyckande eller inte, så tyckte
jag att han lyfte fram en mycket viktig sak – kan man svänga om misslyckandet
till något positivt? Den positiva aspekten/positiva tänkandet är något som
genomstrålar denna dag och som omgående kommer att tas upp i min berättelse.
Under en paneldiskussion tog ungdomar inom politiska områden, upp om hur viktigt
det är att lyssna på unga människor. ”Vi
är framtiden”, påpekades flertal gånger. Av egen erfarenhet vet jag att
många barn och unga genom hela sitt liv känner att vuxna inte lyssnar. Inom
motiverande samtal (som i stora drag tangerar det jag kommer ta upp) talar man
om att hamna i expertfällan. I det här sammanhanget ser jag det som att många
vuxna inte har tid/vill/orkar lyssna på sina barn – ”Jag som förälder vet ju ändå bättre”. I går hade jag en diskussion
med en god vän från Brasilien om just ungas delaktighet i samhället. Hen tyckte
att vi som bor i Finland är lyckligt
lottade som har något som kallas för kommuner, och besvärades av att
ungdomar i deras land inte har en lika bra möjlighet att påverka. ”Det är de högre herrarna som bestämmer”.
Det slog mig först då att kommun för oss är vardagsmat. Och tyvärr hör man
många gånger klagomål om just hur kommunerna fungerar – vad som borde
förbättras och att det aldrig händer något. ”Varför ens engagera sig när man ändå inte kan påverka”. Min vän
skulle vara mycket tacksam att ens få möjligheten att tillhöra en kommun. Nu
diskuterade vi kommun just i detta fall, men många andra liknande tillgångar
har vi under senaste tid diskuterat – och jag måste säga att jag lite skäms
över hur mycket vi Finländare klagar. Jämfört med många andra jag känner, så
har vi nog det sist och slutligen inte så dåligt. Vi är mera på en ”borde-snus-förbjudas-nivå”.
Kanske något att fundera över?
Kort om möjliggörande av möten
Sixten Snellman
(rektor för Optima) var en av de personer som under kvällens gång talade till
oss. Han hade många kloka ord att dela med sig, och jag kunde helt säkert
diskutera allt han sa, i år och dagar – men det mest centrala som han tog upp
tänker jag nu sammanfatta. Han talade bl.a. om tre bokstäver: L Ö N.
L står för Leende, Ö för Ögonkontakt och N för Nickning. Vid ett möte med en person
ansåg jag, precis som han, att LÖN är
något av det enklaste och viktigaste att tänka på vid ett möte. Ett leende
från morgonen smittar ofta av sig. Med ögonkontakt talar han om det första
intrycket av en person – det som ofta sitter kvar länge. Sixten påpekade
även att ögonen är själens spegel –
vilket jag tyckte var klokt sagt. En nickning handlar om bekräftelse (något som
jag i många av mina skolarbeten skriver om) – Jag ser dig. Som Sixten även sa, så skulle det inte vara fel att få
en lön tidigt från morgon, innan jobbet ens börjat. Det kostar inget, tar inte mycket
tid, och så mycket lön du ger, får du kanske även tillbaka, om inte mer.
Det kan ni tänka på nästa gång ni möter en person. Ha ett leende på läpparna, ge ögonkontakt (beröring ifall det handlar
om t.ex. en blind person) och nicka åt personen. Vilka reaktioner får du?
Allt det vad jag nu tar upp är egentligen barn mat och går vid sidan om varje
person dagligen – men även enkla saker är enkla att glömma. Sixten talade även
om att dela med sig, att bry sig och att våga – ”To care”, ”to share”, ”to dare”. För att sammanfatta kort så menar
han att bry sig, bl.a. handlar om öppenhet, tillit och det sunda bondförnuftet. Han berättade vidare om det sunda
bondförnuftet – hur det i dagens läge mer eller mindre förtvinas bort. Mång av
oss använder det aktivt – det ser man bl.a. inom planeringar av alla de slag.
Men vad gör man med en plan (t.ex. utvecklingsplan på en skola) om man inte
använder sig av det? Varför har vi en
plan och för vem är den menad för? Han nämner ytterligare att planer är
något vi borde ha i vår ryggrad och inte bara till pappers. Han berättade även
om en person som sa följande (och nu svänger jag lite på orden): ”Inte konstigt att det sunda bondförnuftet
har försvunnit i och med att bönder minskar”. Trots att det var mer som ett
skämt, tycker jag att det är något värt att fundera kring. Med att dela med sig
menar Sixten att vi bör ta i beaktande allas åsikter. Vi har alla individuella
egenskaper, olika kunskaper inom olika områden och kompetens av olika grader.
Han nämner även det faktum att vi har två
öron och en mun. Även om detta är en självklarhet och något man ständigt
påminns om, kan det i dagens samhälle vara extra viktigt att stanna upp och
tänka efter: lyssnar jag mer än jag
pratar? Han talar även om att våga (to dare) och i det sammanhanget tar han
upp hur vi bör se möjligheter och bygga på goda sidor. Hur ser det ut när det är som bäst? (Positiv psykologi – inte fokus
på problemet). Här berättar han även om hur många som reser ofta vid frågan om
hur resan var, tar upp allt det negativa med resan. (Flygbolaget tappade min
väska, lång och obekväm flyttning från punkt A till punkt B, för mycket folk
och för lite utrymme.) En bild som han visade, fastnade jag verkligen för. Kort
och gott var budskapet: att som person
utan fungerande ben ta stegen upp till trädtoppen. Att våga fråga, våga be om
hjälp – vi klarar oss inte alltid ensam. Det sista jag kommer nämna, som
Sixten tog upp, lät såhär:
”Möten tar så
mycket energi på dagen, att vi inte orkar möta familjen/vänner till kvällen”
Han ville vända
om scenariot till:
”Möten ger så
mycket energi på dagen, att vi vill dela med oss av energin vid möte med familjen/vännerna till kvällen”
Vi hade turen
att få träffa en ung erfarenhets talare som hade mycket fint att säga. Kort kan
jag t.ex. citera: ”Ett vänligt ord kan göra under” och (lite om citerat) ”Lär ungdomarna att flyga, men låt dem testa
sina egna vingar”.
En annan
intressant person som presenterade sin historia om att leva som anhörig till en
person med en utvecklingsstörning tog upp bl.a. att ”våga fråga”. Många gånger undviker vi personer som vi inte känner
oss bekväma kring – att inte veta hur man ska bemöta en person med ett
funktionshinder. Hen betonade vikten av att fråga (våga ta steget och fråga det
vi inte vet). Hen tog även upp om hur viktigt det är att inkludera alla och
fram för allt att fråga personen man vill veta något om (oberoende
funktionsstörning) och inte fråga personen som står bredvid. Ett exempel på
detta är att istället för att fråga personen med funktionshinder ”Hur gammal är
du?” fråga en anhörig som är med. Svaren menade hen att alltid blir det samma: ”Du måste fråga barnet själv”. Där har ni
ytterligare en tankeställare.
En annan som presenterade sin kunskap inom området sa något som jag fastnade för:
”Det du tror om
mig, som du är åt mig, sådan blir jag.”
Det jag absolut
vill poängtera med allt det jag skrivit hittills, kan jag summera som följande:
Tekniken går snabbt framåt – attityderna
ändras långsamt. (Ser ni problemet?)
Sammanfattningsvis
om möten vill jag summera allas svar gällande det viktigaste man bör tänka på:
-
Möten ska innesluta,
inte utesluta
-
Ha inte förutfattade
meningar
-
Visa öppenhet
-
Se den andres verklighet
(empati), bemöt personen på dennes nivå
-
Bekräfta, bekräfta,
bekräfta! (LÖN)
Till sist vill
jag ännu dela med mig av en låt som på många sätt inkluderar allt det jag i dag
tagit upp. Om det är någon låt som är extra värt att lyssna till lyriken, så är
det denna:
Lukas Graham - 7 years old: https://www.youtube.com/watch?v=3riiBzOGMMo
Var hittar du alla seminarier??? Skulle o velat gå... va fduvs gratis för studeranden?? Stod det inget om i medlemsbladet...
SvaraRaderaEftersom jag e universitetsstuderande inom utvecklingspsykologi och går kurser inom bl.a. ungdomsvetenskap och specialpedagogik, så får jag varje vecka höra om olika seminarier rekommenderas för oss. Ibland är det någon lektor som nämner, ibland professorn - ibland bara som e-post till alla studeranden inom pedagogiska fakulteten (som i detta fall). Vår lektor inom kursen utvecklingsstörningar, frågade ifall vi skulle vara intresserad av just FDUV:s seminarie - och på så sätt anmälde oss som en hel grupp (gratis). Skulle nog annars inte ha vetat om det. Det kan ju förstås hända att det skulle ha kostat en slant ifall man enskilt skulle ha anmält sig.
SvaraRadera